Bedragaren

Får börja beta av alla diverse "gala-filmer" nu och i kväll fick det bli, Bedragaren.
 
 
Bedragaren ger oss berättelsen om mångmiljonären Robert Mills (Richard Gere) som till ytan verkar leva det perfekta livet. Men sakta men säkert går det upp för oss att han är en man med många hemligheter och när hans affärer går minst sagt dåligt och han tvingas smussla med diverse siffror är det bara början på den härva han sätter sig själv i och alla i hans närhet. Det blir en lång, lång resa fylld av lögner och svek.
 
Detta är en bra thriller med lagom itensitet och riv, inte överdrivet, men den har en fin balans. Men det är ändå Richard Gere som är filmens stora höjdpunkt. Jag har aldrig direkt ogillat honom som skådis men han har heller aldrig riktigt, riktigt gripit tag om mig. Inte mer än att han spelade i Pretty Woman (1990) som direkt blev en av mina favoritfilmer som ung. För denna roll i Bedragaren är han dessutom Golden Globe-nominerad, vilket han för övrigt verkar bli vart tionde år sen åttiotalet. Fjärde nomineringen med en erhållen Globe för Chicago. Men det är ett starkt "startfält" i år, men jag tror faktiskt att Gere med denna prestation även kan få sig sin allra första Oscarsnominering?! Det återstår att se.
 
I övriga roller ser vi bland annat Susan Sarandon (underbar skådespelerska) som den ovetande hustrun samt Tim Roth som båda spelar väldigt bra. Även Geres dotter spelad av Brit Marling (totalt okänd för mig) är minnesvärd och alla dessa duktiga skådespelare utgör på något sätt kärnan i filmen.
 
Kul med lite Björk som följs till eftertexterna dessutom!
 
3 (starka) tummar upp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0