Hobbit: En oväntad resa

Hann aldrig recensera filmen igår, men i tisdags natt var jag på premiären av Peter Jacksons mycket efterlängtade film, Hobbit: En oväntad resa. Efter sin fantastiska skildring av Sagan om ringen-trilogin var förväntningarna skyhöga på hur Jackson skulle tas sig an detta projekt av Tolkiens Bilbo...
 
 
Filmens handling är lite ändrat i förhållande till boken, eftersom Jackson valt att göra tre filmer av boken. Filmen tar vid, vid det bekanta Fylke (Shire) och till Midgård där Bilbo skriver ner sina äventyr till Frodo. Ganska snabbt förflyttas vi sedan direkt tillbaka till tiden då det var dags för den unge Bilbo att bege sig ut på sitt första äventyr. Plötsligt knackar det på dörren och in störtar 13 dvärgar med en viss Gandalf i spetsen samt dvärgarnas kung, Thorin Ekenskölde, för att bege sig ut och återta sitt rike Erebor som den elake draken Smaug tagit från dem.
 
Som den unge Bilbo ser vi Martin Freeman (The Office) i rollen och jag gillar Freeman och tycker han passar bra i rollen. Det är inte direkt mästerligt, men det funkar. Däremot är det karaktären Gollum som får ett rejält lyft. Jag har alltid gillat Andy Serkis tolkning av den sedan datoranimerade figuren, men med denna film är det Gollum som blir höjdpunkten på filmen och de efterlängtade skratten kommer äntligen. Hobbitfilmen är i jämförelse med Sagan om ringen-filmerna ett betydligt långsammare drama, det blir aldrig tråkigt, men det överraskar heller inte som de andra tre filmerna gjorde. Sen har vi ju detta med 3D och det faktum att denna film visar 48 bilder per sekund, vilket är dubbelt så många av vad det brukar vara. Men jag är inget 3D fan och längtar nästan mer efter Blueray-utgåvan. Dessutom är denna teknik så ny att Ä-holm biograf inte äns kan använda denna teknik, så det faller ju lite då också tyvärr.
 
Det är fortfarande ett magiskt äventyr vi får följa med på, med otroliga vyer, musik och häftiga slag om vartannat. Ingen tvekan på att det är Jacksons verk, men det blir stundtals något platt. Framförallt tror jag det beror på att karaktäerna inte riktigt kommer till sin rätt och fångar upp sin publik. Bortsett från Gollum då som är filmens lilla ljuspunkt.
 
 
 3 (starka) tummar upp

Kommentarer
Postat av: Anton Svantesson

Kul att du tyckte om den såpass mycket, själv tyckte jag att den var ganska medioker... Fast jag har aldrig varit ett fan av Sagan Om Ringen, men jag förväntade mig mer ändå. Grym recension för övrigt, Jenny! Du är en jäkel på att skriva!

PS: Om du vill veta mer ingående vad jag tyckte om filmen så finns recensionen på min blogg!

Svar: Tack Anton, blir otroligt glad att du gillar mina recensioner. Jag älskar att skriva om film, det bästa jag vet. Du är himla duktig och kunnig på området själv!
Läste din Hobbit-recension också, jättebra, även om du sågade den lite mer än vad jag gjorde. Fanns iof fler element jag störde mig på, som jag inte nämner här, men sen älskar jag hela Sagan om ringen-trilogin lite för mycket för att såga Hobbit helt antar jag?!
Jenny

2013-01-09 @ 22:38:55
URL: http://filmanton.wordpress.com/
Postat av: Anton Svantesson

Tack själv Jenny!

Ja, film är verkligen det bästa som finns! Du anar inte hur mycket jag uppskattar att du fortfarande kollar in min blogg och gillar mina recensioner!

2013-01-10 @ 13:50:45
URL: http://filmanton.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0