Oscarskrönika 2014

Trots att man varit iväg i Gbg i helgen och ska upp strax efter fem, så "blöder" det lite i mina stackars fingrar som inte får skriva om Oscarsgalan, så jag struntar i klockan och skriver ändå!
 
I natt är det med andra ord återigen dags för den prestigefyllda galan och det är den 86:e upplagan som i natt går av stapeln. Det känns i hela kroppen att jag inte kan se den i år. Det skulle ha blivit min tionde gång :/ Det skär lite lite i hjärtat, men vad gör man när man jobbar. Tv:n är igång och det gör väl inte saken bättre att titta på allt "försnack".
 

Årets gala har väl ingen given vinnare, utan jag tror att det kommer att stå mellan 12 years a slave och American Hustle i kategori Bästa film. Annars är det förutom American Hustle även Gravity som har chans på flest Oscars. Tror inte Gravity vinner några av de större kategorierna, men man vet ju aldrig. Regissören, Alfonso Curaón, har vunnit en del regipris för just Gravity på andra galor dock. Bästa kvinnliga känns som att underbra Cate Blanchette kammar hem detta och får i så fall sin första Oscar för Bästa kvinnliga huvudroll. Hon har tidigare vunnit för bästa biroll i The Aviator. Bästa manliga står troligen mellan Leonardo DiCaprio för sin insats i Scorseses The Wolf of Wall Street eller för Matthew McGonaughey som är helst fantastisk som den aidssmittande homofoben, Ron Woodroof, i Dallas Buyers Club. Jag vill innerligt att DiCaprio ska få sin välförtjänta Oscars, men jag kan samtidigt inte blunda för McGonaughey makalösa tolkning och skådespeleri i Dallas Buyers Club, han är enastående. Även Jared Leto som spelar birollen i samma film gör ett fantastiskt jobb. Han är strålande, underbar och fängslande på samma gång som den transexuelle, också aidssmittande, Rayon. För bästa kvinnliga biroll tror jag Lupita Nyong´o har chans på en Oscar för hennes insats i 12 years a slave. American Hustle har för övrigt chans att kamma hem skådespelarinsatser i samtliga kategorier, det är imponerande av samtliga. Christian Bale, Amy Adams (som jag för övrigt tycker borde vinna nu) och Jennifer Lawrence (förra årets kvinnliga huvudrollsvinnare) samt Bradley Cooper.
 
Bästa tecknad lär bli Frost, bästa Disney på många år, så det känns givet.  Även bästa sång känns som Frost kammar hem. Bästa utländska film tror jag går till Belgien för The Broken Circle Breakdown (en oerhört stark film som skildrar ett par vars dotter drabbas av cancer). Danska filmen, Jakten, har även den chans på en Oscar med Mads Mikkelsen i huvudrollen, bra även den, men tror tyvärr inte den vinner. Woody Allen har nog som vanligt stor chans att vinna Bästa manus, hans Blue Jasmine, har ett fantastiskt manus dessutom. Känns som om den vinner Bästa orginalmanus, kan det bli så att 12 Years a Slave vinner Bästa manus efter förlaga samt Bästa film.
 
Alla nominerade hittar ni här:
http://www.imdb.com/oscars/nominations/?ref_=hm_ad_t1
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0